Lunnefåglar i Norge

Vår plan denna sommar var att köra upp till Bodö men ju närmre vår semester kom desto sämre blev vädret där uppe. Vädret skulle vara bättre längre ner i Norge så vi ändrade våra resplaner. Då såg vi att vi kom rätt nära Runde där det ska finnas Lunnefåglar. Vi visste inte så mycket om Runde och det fanns inte så mycket information om hur man kom dit och hur lätt det var att komma nära så att man kunde se fåglarna. Till slut fick vi tag på en som varit där och då fick vi veta att störst chans är det att se dem på kvällen när de vänder hem till berget. Då vi inte visste riktigt hur lång tid det skulle ta att hitta parkering, gå upp för berget eller hitta fåglarna valde vi att ge oss av i god tid så att vi hade marginal. Så när vi kom till Ulsteinsvik checkade vi in på boendet och tog på vandringskläderna och sen gav vi oss iväg mot nya äventyr. Från Ulsteinsvik var det fyra mil ut till Runde. Desto närmre Runde vi kom desto smalare och slingrigare blev vägen. Sista broarna var så smala att det inte gick att möta någon annan bil på dem och det samma gällde tunneln ute på Runde. När vi kom ut på Runde fanns det en parkering avsedd för de som skulle ut och vandra så att hitta en parkering var inga problem. Vi packade ryggsäcken med förnödenheter och extra batterier till kameran. Det var mulet väder men väderappen lovade uppehåll. Vi följde vägen en bit innan vi vek av till stigen uppför berget. Det var en brant och slingrande stig. Den var asfalterad i början och sen stenar och plank. I och med att vi var i god tid kunde vi ta det lugnt uppför. När vi kom upp på lite planare mark kunde vi se havet och …. lunnefåglar 🤩 Fullt med Lunnefåglar som flög omkring över havet. Nu fick vi ny energi och började gå den sista biten mot fågelskådarplatsen. Det var då det som inte skulle hända hände…. det började regna 🌧 Vi gick bort till den platsen vi skulle till och hittade ett utstickande stenblock som skyddade oss mot regnet. Väderappen lovade förfarande uppehållsväder men verkligheten såg lite annorlunda ut. Vi bestämde oss för att vänta ut regnet men det såg mörkt ut ett tag. Efter en timme lättade de mörka molnen och regnet slutade. Äntligen dags att fota Lunnefåglar. Lunnefåglarna häckade längs bergssluttningarna utanför staketet. Det är fågelskyddsområde som inte får beträdas under häckningstid. Det utrymme som fågelskådare och fotografer har tillgång till är ganska stenigt och en hel del håligheter så man får se upp var man sätter fötterna. Regnet hade dessutom gjort stenarna hala. Det var lätt att fota Lunnefåglarna då man kom relativt nära dem. På vissa ställen gick det bra att fota dem med mobilkamera. Vinden var det som ställde till det mest då det blåste rätt rejält uppe på berget 💨 Det var inte bara fåglarna som flög utan även tiden flög fram. Fem timmar senare började vi vår vandring ner och vi var mer än nöjda med dagens strapats. Vi hade fått se fler Lunnefåglar än vi kunnat drömma om och på så nära håll. Så förmodligen sitter vi uppe på berget nästa sommar igen och tittar på dessa vackra små varelser 🐧 Se mer av mina foton på instagram @fotograf_lasse_andersson